Resultat av utvärderingar och granskningar
Interna utvärderingar och uppföljningar
Utbildningsutvärderingar med extern granskning
Kursvärderingar
Nämnden för utbildning och forskning (NUF) har beslutat om riktlinjer för kursvärderingar vid SKH. Kursvärderingar genomförs efter alla kurser för att studenternas synpunkter på den genomförda kursen ska komma fram. Kursvärderingarna är ett viktigt underlag för högskolans kvalitetsarbete och arbetet med kursutveckling.
Kursvärderingarna ska sammanställas, återkopplas och göras tillgängliga. Det görs bland annat genom den kursrapport som kursansvarig lärare ska skriva efter genomförd kursvärdering. I kursrapporten finns en sammanställning av studenternas svar på sex obligatoriska frågor och kursspecifika frågor samt lärarens analys och förslag till åtgärder.
Här hittar du riktlinjerna för kursvärderingar: Riktlinjer för kursvärderingar.pdf
Studiemiljöundersökning
Vartannat år genomförs en studiemiljöundersökning. Undersökningen fokuserar på studiemiljön, det vill säga studenternas arbetsmiljö, och innehåller framför allt frågor om den psykosociala miljön.
Resultat från studiemiljöundersökningen fångas upp framför allt i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Detta sker bland annat genom att institutionerna och avdelningarna för in aktiviteter i sina arbetsmiljöplaner utifrån de resultat som framkommer i studiemiljöundersökningen Mer övergripande åtgärder framgår av arbetsmiljöplanen för SKH.
Här hittar du resultat från studiemiljöundersökningar:
Resultat studiemiljöundersökning 2018.pdf
Resultat studiemiljöundersökning 2020.pdf
Resultat studiemiljöundersökning 2022.pdf
Den SKH-gemensamma arbetsmiljöplanen finns på SKH:s intranät och är tillgänglig för personal och studenter vid SKH.
Utbildningsutvärderingar med extern granskning
Under 2019 och 2020 genomfördes en pilotomgång med interna utbildningsutvärderingar. Två program utvärderades: Masterprogram i nya performativa praktiker (NPP) och magisterprogram Svarta speglar. Modellen innebar att ansvarig institution skrev en självvärdering, och därefter granskades utbildningen av en extern bedömargrupp. Efter granskningen tog institutionen fram en åtgärdsplan för fortsatt utveckling av utbildningen. Planen följdes upp av Nämnden för utbildning och forskning (NUF).
Här hittar du självvärdering, rapport från den externa bedömargruppen och åtgärder för programmen i pilotomgången:
Self-evaluation NPP.pdf (texten är på engelska)
Report review NPP.pdf (texten är på engelska)
Självvärdering Svarta speglar.pdf
Rapport bedömargrupp Svarta speglar.pdf
Under 2021 utvärderades modellen för interna utbildningsutvärderingar av en extern person. Under 2022 reviderade NUF modellen och fastställde Riktlinjer för utbildningsutvärderingar.pdf. Revideringen gjordes i syfte att effektivisera och förenkla modellen utan att göra avkall på värdet av utbildningsutvärderingarna som en del av högskolans kvalitetssystem för utbildning.
Tidsplan för utbildningsutvärderingar.pdf
Läsåret 2022/2023
Självvärdering Magisterprogram i opera, inriktning sång.pdf
Bedömarrapport Magisterprogram i opera, inriktning sång.pdf
Beslut om åtgärder Magisterprogram i opera, inriktning sång.pdf
Självvärdering Masterprogram i film och media.pdf
Bedömarrapport Masterprogram i film och media.pdf
Beslut om åtgärder Masterprogram i film och media.pdf
Självvärdering forskarutbildningen.pdf (texten är på engelska)
Bedömarrapport forskarutbildningen.pdf (texten är på engelska)
Beslut om åtgärder forskarutbildningen.pdf
Externa utvärderingar och granskningar
Verksamheten vid universitet och högskolor granskas kontinuerligt av Universitetskanslersämbetet (UKÄ) på uppdrag av regeringen. Bland annat granskar UKÄ kvaliteten på lärosätens utbildningar, liksom lärosätenas egna system för kvalitetssäkring.
UKÄ:s tematiska utvärdering av breddad rekrytering
UKÄ:s granskning av SKH:s kvalitetssäkringsarbete
UKÄ:s utvärdering av ämneslärarutbildningen inriktning dans
UKÄ:s tematiska utvärdering av breddad rekrytering
UKÄ har på regeringens uppdrag genomfört en tematisk utvärdering av lärosätenas arbete med breddad rekrytering till utbildningar på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå utifrån respektive lärosätes specifika profil och förutsättningar. Syftet med den tematiska utvärderingen är att bidra med viktig kunskap och nationella jämförelser av hur lärosätena arbetar, och kunskap om vilka resultat som har nåtts inom det aktuella temat. UKÄ:s ambition är att de tematiska utvärderingarna ska få stor betydelse för lärosätenas utvecklingsarbete.
SKH, liksom övriga lärosäten, lämnade i april 2021 in en självvärdering till UKÄ. Lärosätena fick i februari 2022 återkoppling på sitt arbete med breddad rekrytering från en bedömargrupp som UKÄ utsett. Bedömningen ges i form av rekommendationer till respektive lärosäte. Det ges inte något samlat omdöme, det vill säga om vårt arbete med breddad rekrytering är godkänt eller inte.
Här hittar du SKH:s självvärdering över arbetet med breddad rekrytering och bedömargruppens yttrande:
Självvärdering breddad rekrytering.pdf
Self-evaluation Widening Participation.pdf (texten är på engelska)
Bedömargruppens yttrande breddad rekrytering.pdf
SKH arbetar nu vidare bedömargruppens rekommendationer.
UKÄ:s granskning av SKH:s kvalitetssäkringsarbete
SKH lämnade i december 2019 in en självvärdering över kvalitetssäkringsarbetet vid högskolan. Under våren 2020 genomförde den bedömargrupp som Universitetskanslersämbetet (UKÄ) utsett platsbesök vid SKH, varav det ena genomfördes via zoom. Då intervjuades bland annat ledningen, lärare, studenter och doktorander.
UKÄ beslutade i november 2020 om SKH:s kvalitetssäkringsarbete, med bedömargruppens yttrande som underlag. Det samlade omdömet av lärosätenas kvalitetssäkringsarbete ges på en tregradig skala – godkänt, godkänt med förbehåll eller ifrågasatt kvalitetssäkringsarbete.
Kvalitetssäkringsarbetet vid SKH får det samlade omdömet Godkänt med förbehåll. Av de sex bedömningsområdena som ingår i granskningen är det endast ett område vid SKH – Styrning och organisation – som inte anses vara tillfredsställande.
Övriga fem – Förutsättningar, Utformning, genomförande och resultat, Jämställdhet, Student- och doktorandinflytande samt Arbetsliv och samverkan – anses vara tillfredsställande. UKÄ:s beslut baseras på bedömargruppens yttrande.
SKH lämnade i november 2022 in sin redovisning till UKÄ om vilka åtgärder som har vidtagits inom bedömningsområdet Styrning och organisation.
I mars 2023 beslutade UKÄ att SKH har ett godkänt kvalitetssäkringsarbete.
Här hittar du SKH:s självvärdering, UKÄ:s beslut, inklusive bedömargruppens yttrande, SKH:s åtgärdsredovisning, UKÄ:s beslut av uppföljning samt bedömargruppens yttrande av uppföljning:
Självvärdering kvalitetssäkringsarbete.pdf
Self-evaluation quality assurance.pdf
UKÄ beslut inklusive samlat omdöme.pdf
Bedömargruppens yttrande uppföljning.pdf
UKÄ:s utvärdering av ämneslärarutbildningen inriktning dans
Universitetskanslersämbetet (UKÄ) har utvärderat ämneslärarprogrammet i dans vid SKH. I början av 2020 fattade UKÄ beslut som innebär ifrågasatt kvalitet på utbildningen. Ett åtgärdsarbete har bedrivits under 2020 och underlag för förnyad granskning har lämnats in februari 2021. I maj 2021 beslutade UKÄ, utifrån de åtgärder som har vidtagits, att utbildningen håller hög kvalitet.
Åtgärderna har fokuserat på en omfattande genomlysning och översyn av programmet för att säkra progressionen från grundnivå till avancerad nivå, rekrytering av lärare för att stärka den vetenskapliga kompetensen på institutionen och ett utökat samarbete med Stockholms universitet.
Här hittar du SKH:s självvärdering (del 1 och 2), bedömargruppens yttrande, åtgärdsredovisningen samt yttrandet efter åtgärdsredovisningen:
Självvärdering Ämneslärarexamen dans - del 1.pdf
Självvärdering Ämneslärarexamen dans - del 2.pdf
Bedömargruppens yttrande Ämneslärarexamen dans.pdf
SKH redovisning åtgärder Ämneslärarexamen dans.pdf
Bedömargruppens yttrande efter uppföljning Ämneslärarexamen dans.pdf