Ninnie Andersson

  • Ämneschef Danspedagogik, lektor i danspedagogik
  • Avdelning: Ämnesenhet Danspedagogik
  • E-post: ninnie.andersson@uniarts.se
  • Telefonnummer: +46 8 49 400 287

På vilken utbildning och i vilket ämne undervisar du på SKH?
Jag undervisar på ämneslärar- och kandidatutbildningen vid Institutionen för danspedagogik (IDP). Jag kommer framförallt att undervisa i pedagogik- och didaktikkurser men även handledning av examensarbeten.

Är det något som du vill lyfta fram inom ditt område?
Vårt fält är i behov av mer forskning inom danspedagogik i en svensk kontext. För kandidat- och ämneslärarutbildningarna behövs danspedagogisk forskning i en svensk skolkontext för att ytterligare bidra till att utmana och utveckla vår praktik. Jag ser fram emot att få bidra till detta tillsammans med mina kollegor på IDP.

Vad gör du när du inte undervisar på SKH?
När jag inte är på SKH jobbar jag som gymnasielärare i dans på Södra Latins gymnasium. Där undervisar jag i framför allt jazzdans och dansteori. Jag är ödmjuk inför den fantastiska möjlighet jag har där jag får kombinera att arbeta med både gymnasieelever och studenter inom danspedagogik. Kombinationen upplever jag gynnar de olika läraruppdragen och utmanar och utvecklar ständigt min egen lärarroll.

Articulating dance knowledge : – a study investigating aspects of knowing when performing a parallel pirouette

Årtal: 2024
Publikationstyp: Artikel i tidskrift
Institution, avdelning eller program: Institutionen för danspedagogik

Variation theory as a teaching theory in the theatre classroom

Årtal: 2024
Publikationstyp: Artikel i tidskrift

“We are Not that Old You Know” : Dance as a Dwelling Place for Women over 65 in the Northern Part of Sweden

Årtal: 2023
Publikationstyp: Artikel i tidskrift
Institution, avdelning eller program: Institutionen för danspedagogik

Förutsättningar för estetiska erfarenheter i dans inom förskollärarutbildning

Årtal: 2022
Publikationstyp: Kapitel i bok, del av antologi
Institution, avdelning eller program: Institutionen för danspedagogik

Kroppsligt erfarande av att kunna driva sin vilja i teater- undervisning på gymnasiet

Årtal: 2022
Publikationstyp: Kapitel i bok, del av antologi
Institution, avdelning eller program: Institutionen för danspedagogik

Variationsmönster i dansundervisning–lektionsdesign med som forskningsansats

Årtal: 2022
Publikationstyp: Artikel i tidskrift
Institution, avdelning eller program: Institutionen för danspedagogik
Annan organisation: Senior Lecturer in Dance education, Department of Dance Pedagogy , Stockholm University of the Arts , Sweden

Från att ’lyssna’ till att ’skapa gemensam kontakt’

Årtal: 2021
Publikationstyp: Artikel i tidskrift
Institution, avdelning eller program: Institutionen för danspedagogik

Learning study - a model for practice-based research in a Swedish theatre classroom

Årtal: 2021
Publikationstyp: Artikel i tidskrift
Annan organisation: Educational Science in Arts and Professions, University of Gothenburg, Academy of Music and Drama, Gothenburg, Sweden

What syllabus documents can tell us about the presence and position of dance in Early Childhood Teacher Education: A Swedish perspective

Årtal: 2021
Publikationstyp: Artikel i tidskrift
Institution, avdelning eller program: Institutionen för danspedagogik

Dance as democracy among people 65+

Årtal: 2020
Publikationstyp: Artikel i tidskrift
Institution, avdelning eller program: Institutionen för danspedagogik
Annan organisation: University of Gothenburg

To Offer Dance as Aesthetic Experience and Communication Among Elderly People : An Art-Based Study

Årtal: 2019
Publikationstyp: Artikel i tidskrift
Institution, avdelning eller program: Institutionen för danspedagogik
Annan organisation: University of Gothenburg

Making space for assessment: dance teachers’ experiences of learning and teaching prerequisites

Årtal: 2018
Publikationstyp: Artikel i tidskrift
Institution, avdelning eller program: Institutionen för danspedagogik
Annan organisation: Department of Arts, Communication and Education, Luleå University of Technology, Stockholm, Sweden

Communication and Shared Understanding of Assessment : A phenomenological study of assessment in Swedish upper secondary dance education

Årtal: 2016
Publikationstyp: Doktorsavhandling, monografi
Institution, avdelning eller program: Institutionen för danspedagogik
Annan organisation: Luleå tekniska universitet, Institutionen för konst, kommunikation och lärande, Musik och dans.

Teacher’s conceptions of quality in dance education expressed through grade conferences

Årtal: 2016
Publikationstyp: Artikel i tidskrift
Institution, avdelning eller program: Institutionen för danspedagogik
Annan organisation: Luleå University of Technology Art, Communication and learning Snickargatan 20, Box 744 Piteå G941 28 4 0LT, Sweden

Bedömning av danskunnande : Uttryck, respons och värdering inom ett estetiskt ämne

Årtal: 2015
Publikationstyp: Kapitel i bok, del av antologi
Institution, avdelning eller program: Institutionen för danspedagogik
Annan organisation: Luleå tekniska universitet, Institutionen för konst, kommunikation och lärande, Musik och dans.

Assessing dance: a phenomenological study of formative assessment in dance education

Årtal: 2014
Publikationstyp: Artikel i tidskrift
Institution, avdelning eller program: Institutionen för danspedagogik
Annan organisation: Luleå tekniska universitet, Institutionen för konst, kommunikation och lärande, Musik och dans

Assessment in dance education: an intersubjective setting for assessment

Årtal: 2014
Publikationstyp: Konferensbidrag
Institution, avdelning eller program: Institutionen för danspedagogik
Annan organisation: Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance

Bedömning i dans på gymnasiet

Årtal: 2014
Publikationstyp: Konferensbidrag
Institution, avdelning eller program: Institutionen för danspedagogik
Annan organisation: Luleå tekniska universitet

Classroom observations of formative assessment in dance

Årtal: 2013
Publikationstyp: Konferensbidrag
Institution, avdelning eller program: Institutionen för danspedagogik
Annan organisation: Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance

Assessment of dance knowledge

Årtal: 2012
Publikationstyp: Konferensbidrag
Institution, avdelning eller program: Institutionen för danspedagogik
Annan organisation: Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance
Anmäl dig till våra nyhetsbrev